Det gick som i Strömsö

Pedaforum 2017

Tiedekirjasto PedaForum 2017 -päivillä Vaasassa

(Otsikkokuvan lähde: PedaForum)

PedaForum eli vuosittainen korkeakouluopiskelun, -ohjauksen ja koulutuksen kehittämisen konferenssi järjestettiin 16.-17.8. Vaasan Palosaaren korkeakoulukampuksella. Päivien teema tänä vuonna keskittyi digitalisaatioon korkeakouluopetuksessa: ”Kuin Strömsössä? Korkeakouluopetuksen kehittäminen digitalisaation murroksessa”. Tiedekirjastomme opetustiimiläisiä on osallistunut useana vuonna PedaForumiin, niin tänäkin vuonna. LUT:sta ja Saimaan AMK:sta osallistujia oli kaikkiaan toistakymmentä.

Ennen varsinaista konferenssia osallistuimme Suomen yliopistokirjastojen neuvoston, SYN:n, oppimisen tuen verkoston sekä teknillisten yliopistokirjastojen IL-ryhmän, ”TYKKI-ryhmän”, verkostotapaamisiin. Tapaamisissa paitsi verkostoiduimme ja jaoimme kuulumisia, kehitimme omia opetus- ja ohjaustaitojamme. Tähän meitä alusti informaatiolukutaidon ja tiedonhaun opetuksen konkari Kai Halttunen. Kai kannusti meitä tiedonhaun opetuksen kehittämiseen luovilla ja konkreettisilla keinoilla mm. opiskelijoita aktivoimalla. Tästä moni otti oppia ja mitä todennäköisimmin aktivoivia opetusmenetelmiä nähtäneen myös LUT:n ja Saimaan AMK:n tiedonhaun opetuksissa! Vierailimme myös Vaasan tiedekirjastossa, Tritoniassa.

PedaForum Kai Halttunen
Tiedonhaun opetuksen erityispiirteitä (Lähde: Kai Halttunen)

Varsinaisilla PedaForum-päivillä osallistuimme luentosessioihin ja työpajoihin, jotka käsittelivät mm. digitaalisen oppimisen välineitä, yhteistyötä opetuksessa eri maiden välillä digitaalisuutta hyödyntäen ja digitalisaation jalkauttamista organisaation strategiselta tasolta käytäntöön. Nämä aiheet olivat myös keynote-puhujien aiheina, esimerkiksi Marie Leijon Malmön yliopistosta puhui fyysisistä ja virtuaalisista oppimisympäristöistä: ”Learning Spaces in Higher Education — It is Time for Space Pedagogy!”.

Lähinnä kirjastoa oli sessio, jossa käsiteltiin informaatiolukutaidon opetusta ja sen kehittämistä. Esimerkiksi TTY:n Miikka Sipilä esitteli IL-opetuksen kehysten hyödyntämistä opetuksissaan, Turun yliopistossa on kehitetty tiedonhaun graduklinikat avuksi lopputyötä tekeville opiskelijoille ja Jyväskylän yliopistossa on laadittu uusi kandidaatintyön ohjauksen kurssi. Erityisesti tämä sessio oli ajatuksia herättävä ja sai meitä pohtimaan edelleen omia toimintatapojamme ja vahvisti olemassa olevia käytäntöjä. Esimerkiksi tiedonhaun opetuksessa meillä on jo useamman vuoden ajan noudatettu ACRL:n informaatiolukutaidon kehysten periaatteita.

PedaForum IL-kehykset
IL-kehysten hyödyntäminen TTY:n tiedonhaun opetuksessa (Lähde: Miikka Sipilä, TTY:n kirjasto)

PedaForumiin liittyi myös vierailu Strömsöhön, tuohon YLE:n samannimisen ohjelman huvilaan ja puutarhaan, jossa kaikki menee nappiin. Kuten PedaForumissa!

PedaForum Strömsö
Strömsön päärakennus

PedaForum 2017 sivusto: http://www.uva.fi/fi/sites/pedaforum2017/

Kaikki PedaForum 2017 abstraktit: http://www.uva.fi/fi/sites/pedaforum2017/programme/rinnakkaissessiot-teemaryhmat_ja_tyopajat_1/peda-forum_2017_vaasa-kaikki_abstraktit.pdf

Mainokset

Tekijä: Academic Library

Lappeenrannan tiedekirjasto on kaikille avoin monialainen erikoiskirjasto. Se on alueen ainoa tieteellinen kirjasto ja yksi Suomen EU-tallekirjastoista. Lappeenranta Academic library is the only scientific library in the region and one of the European Documentation Centres in Finland. It is open to the public.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s