Origo palvelupiste

Kirjastoon saapuessa ensimmäisenä huomaa Origo palvelupisteen. Siellä istuu yleensä yksi päivystäjä valmiina vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin. Millaisiin kysymyksiin siellä osataankaan vastata? Mitä ihmettä tuon päivystäjän työnkuvaan kuuluu?

Ratkaisu löytyy Origosta

Kirjaston asiakaspalvelun auetessa kymmeneltä, päivystäjä saapuu paikalle. Päivystäjä on kirjastossa asiakkaita varten ja pyrkii parhaan osaamisensa mukaan vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin. Yleisimpiä tapauksia ovat esimerkiksi kirjojen sijainnit, ryhmätyötilavarausten teko ja ongelmat LUT:n opiskelijoiden käyttäjätunnuksissa. Jonkin verran asiakkaat haluavat tehdä varauksia kirjoihin, joihin he eivät itse ole pystyneet tekemään varausta Finnan kautta.

origo_palvelupiste

Asiakaspalvelupiste kirjastossa palvelee opiskelijoita, henkilökuntaa sekä ulkopuolisia käyttäjiä. Jos LUT:lainen ei jostain syystä saa vaihdettua salasanaansa id.lut.fi-sivustolla, löytyy ratkaisu Origosta. Tiskillä voidaan tutkia tunnusta hieman tarkemmin ja selvittää, miksi tunnus ei toimi normaalisti.

Jos kirja on hukassa, on myös hyvä pyytää asiakaspalvelija auttamaan sen löytämisessä. Voi olla, että kirja on tosiaan kadonnut tai joutunut väärään paikkaan hyllyssä, jolloin päivystäjät voivat merkata sen järjestelmiin ja seuraava asiakas ei turhan takia mene kyseistä kirjaa etsimään. Voi tietysti myös olla, että päivystäjän harjaantuneet silmät bongaavatkin tuon kirjan hyllystä ja asiakas saa sen heti lainaan.

Kirjastokortin unohtuessa kotiin löytyy apu myös tiskiltä. Jos mukanasi on henkilöllisyystodistus, saat lainattua sen kanssa kirjan päivystäjältä. Toinen mahdollisuus tällaisessa tilanteessa on tietysti kirjautua mobiililaitteella Finnaan, josta löydät oman kirjastokorttisi viivakoodin, jota voit näyttää lainausautomaatteihin.

Mutta mitä ihmettä tiskillä tehdään silloin kuin siinä ei ole asiakasta?

Päivystäjän tehtäviin kuuluu myös vastata asiakkaiden sähköposteihin ja puhelinsoittoihin. Yleisimpiä tilanteita, joissa asiakas lähestyy Origoa sähköpostitse, on toimimaton tunnus, varauksen tekeminen kirjaan, jota on saatavilla Skinnarilasta tai Imatralta tai sitten ihan vaan lainojen uusinta. Puhelimitse lähestytään samanlaisissa asioissa. Puhelimessa kysytään yleisimmin esimerkiksi ohjeita, miten Finnaan saa liitettyä oman kirjastokorttinsa tai onko mahdollista tehdä varausta johonkin kirjaan.

origo_Emma

Asiakaspalvelun lisäksi päivystäjät tyhjentävät palautusautomaatteja ja siirtävät varatut kirjat niille tarkoitettuun hyllyyn. Myös jokainen sähköpostin kautta tehty ryhmätyötilavaraus on hyväksyttävä. Päivystäjä varmistaa tiskillä, että samalla henkilöllä ei ole muita voimassa olevia ryhmätyötilavarauksia ja tilavaraukseen on liitetty myös muut ryhmätyötilaan menevät opiskelijat.

Päivystäjältä tullaan usein kysymään myös erilaisia kysymyksiä esimerkiksi mistä saa ladattua omalle koneelleen LUT:n opiskelijoiden kotikäyttöön hankittuja ohjelmistoja, sekä mistä mikroluokista löytyy tiettyjä ohjelmistoja. Välillä kysytään päivystäjältä myös apua esimerkiksi Moodlen käyttöön tai Eduroamiin kirjautumiseen. Parhaamme mukaan pyrimme vastaamaan kaikkiin kysymyksiin tai ohjaamaan ainakin eteenpäin sellaiseen paikkaan, josta asiakas saa kysymykseensä vastauksen.

Mainokset

Tekijä: Academic Library

Lappeenrannan tiedekirjasto on kaikille avoin monialainen erikoiskirjasto. Se on alueen ainoa tieteellinen kirjasto ja yksi Suomen EU-tallekirjastoista. Lappeenranta Academic library is the only scientific library in the region and one of the European Documentation Centres in Finland. It is open to the public.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s